NZOZ IDEA organizuje grupy psychoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży
Grupa psychoterapeutyczna to zorganizowana forma leczenia prowadzonego przez dwóch psychoterapeutów, której celem jest redukcja objawów, poznanie siebie, wzmocnienie samooceny, nabycie umiejętności komunikacji a tym samym, pomoc w rozwiązaniu problemów z adaptacją w grupie.
Leczenie polega na uczeniu bezpiecznego wyrażania swoich emocji, poglądów, słuchaniu i rozumieniu motywów zachowania innych osób. Zmiana następuje poprzez aktywne słuchanie, rozmowę, wchodzenie w interakcje z innymi członkami grupy oraz psychoterapeutami. Psychoterapeuci pracują poprzez interpretacje wypowiedzi ale też specyficzne formy jak psychorysunek, odgrywanie ról - psychodrama czy trening interpersonalny.
Organizowane przez NZOZ IDEA grupy są podzielone ze względu na wiek i spektrum problemów:
NZOZ IDEA – po raz kolejny – organizuje nabór do grup terapeutycznych dla dzieci w roku szkolnym 2019/2020.Grupy pracują w okresie od października do czerwca, pod opieką dwóch terapeutów. Szczegółowe informacje pod numerem telefonu 792-944-744.
Aktualnie nabór dotyczy następujących grup :
- Grupa terapeutyczna dla dzieci z klas I-III szkoły podstawowej.
Program terapeutyczny „Miasteczko” - grupa zamknięta (stały niezmienny skład ).
Miejsce : NZOZ IDEA Rzeszów, ul. Zygmuntowska 12/5.
Spotkania 1x w tygodniu: środa od godz. 16.30 - 18.00
Grupa objęta superwizją
(konsultacje do grupy prowadzą: mgr Małgorzata Kosak oraz mgr Iwona Maj, zapisy pod nr tel. 792-944-744 )
- Grupa terapeutyczna dla dzieci z klas IV–VI szkoły podstawowej. Program terapeutyczny "KRAINA " z diagnozą zaburzeń emocjonalnych. Grupa otwarta.
Miejsce : NZOZ IDEA Rzeszów, ul. Zygmuntowska 12/5.
Spotkania 1x w tygodniu: wtorek od godz. 16.00 - 17.30
Grupa objęta superwizją
(konsultacje do grupy prowadzą: mgr Barbara Wójcik oraz mgr Katarzyna Bukała, zapisy pod nr tel. 792-944-744)
- Grupa terapeutyczna dla dzieci w wieku gimnazjalnym Program terapeutyczny "To nie ja" Grupa otwarta.
Miejsce : NZOZ IDEA w Rzeszowie, ul. Szopena 7.
Spotkania 1x w tygodniu: środa od godz. 17.00 - 18.30
(konsultacje do grupy prowadzą: mgr Halina Raszewska oraz mgr Katarzyna Kapinus, zapisy pod nr tel. 792-944-744)
- Grupa terapeutyczna LO II (dla młodzieży szkół średnich)
Grupa otwarta
Miejsce: NZOZ IDEA Rzeszów, ul. Szopena 7.
Spotkania 1x w tygodniu: wtorek 18:30 do 20:00
Grupa objęta superwizją
(konsultacje do grupy prowadzi mgr Magdalena Peron Szot oraz mgr Katarzyna Bukała, zapisy pod nr tel. 792-944-744 )
- Grupa terapeutyczna LO (dla młodzieży szkół średnich)
Grupa otwarta
Miejsce: NZOZ IDEA Rzeszów, ul. Zygmuntowska 12/5.
Spotkania 1x w tygodniu: wtorek 18:00 do 19:30
Grupa objęta superwizją
(konsultacje do grupy prowadzi mgr Joanna Twardowska oraz mgr Sylwia Szymborska - Sierzchała, zapisy pod nr tel. 792-944-744 )
- Grupa terapeutyczna „Młodzi Dorośli”
Grupa otwarta
Miejsce: NZOZ IDEA Rzeszów, ul. Zygmuntowska 12/5.
Spotkania 1x w tygodniu: środa 18:30 do 20:00(konsultacje do grupy prowadzi mgr Iwona Wołkowicz oraz mgr Katarzyna Bukała, zapisy pod nr tel. 792-944-744 )
Nadzór merytoryczny:
lek.med. Roman Mikuła specjalista psychiatra, mgr Semko Lipiec psycholog kliniczny, Certyfikowany psychoterapeuta PTP.
- Mediacje psychologiczne
dla młodzieży z zaburzeniami zachowania
Istnieje uzasadniony pogląd, że grupa rówieśnicza ma szczególne znaczenie dla kształtowania się osobowości i rozwoju dziecka. Grupa rówieśnicza spełnia szereg ważnych funkcji i pozwala na naukę nowych ról społecznych, bezpieczną separację od rodziców, uczy komunikacji i współpracy ( co pozwala przezwyciężyć dziecięcy egocentryzm ). Przynależność do grupy rówieśniczej pozwala asertywnie wyrażać swoje uczucia poglądy i opinie a także przyjmować opinie , krytykę i poglądy innych osób. Dziecko sprawdza zasady i normy społeczne wpajane przez dom rodzinny. Te doświadczenia prowadzą do głębokich zmian w pojmowaniu samego siebie. Kształtuje się samoocena. Większość dorosłych powodzenie i zadowolenie z życia dzieci łączy z powodzeniem w nauce. Z perspektywy dzieci nauka jest ważna, ale istotniejsze jest poczucie bycia lubianym i akceptowanym i to na ogół nie przez jedną koleżankę czy przyjaciela ale przez grupę rówieśniczą. Dla zdobycia tej akceptacji dzieci są w stanie poświęcić dużo: oceny, zaufanie rodziców czasem własne zdrowie. Wiele dzieci nie potrafi asertywnie odmawiać, reagować na agresję czy radzić sobie z negatywną presją rówieśników. Uznanie i bycie lubianym w znacznej mierze zależą od umiejętności współpracy, rozwiązywania konfliktów i szukania porozumienia.
W praktyce klinicznej psychologów , psychiatrów czy psychoterapeutów niezwykle często spotykamy się z objawami lęku, depresji, wycofaniem w świat wirtualny czy zgłaszaniem dolegliwości somatycznych spowodowanych stresem. Wśród przyczyn zaburzeń istotne miejsce zajmują problemy z adaptacją w grupie .
Problemy te zróżnicowane są m.in. ze względu na wiek
- Dzieci 6-7 letnie ze względu na niedojrzałość mają trudności z przyswojeniem rygoru szkolnego co nasila tzw. lęki separacyjne - dzieci czują się bezpiecznie jedynie w domu ( spora grupa przyczyn fobii szkolnych).
- Dzieci starszych klas szkoły podstawowej ze względu na różnice wymagań dydaktycznych odczuwają silny lęk związany z rozczarowaniem rodziców i rywalizacją z innymi rówieśnikami. Zjawisko akceleracji powoduje że pojawiają się pierwsze dylematy związane z okresem dojrzewania.
- Okres gimnazjum to konflikty związane z pierwszą fazą okresu dojrzewania a jednocześnie istotna zmiana życiowa wynikająca ze zmiany szkoły. W tym okresie relacje rówieśnicze nabierają szczególnego znaczenia. Jednocześnie to okres gimnazjum jak wynika z badań zagrożony jest przemocą czy demoralizacją.
- Okres szkoły średniej to dalszy ciąg konfliktów wynikających z adolescencji ale też w naszym systemie edukacji konieczność wyboru dalszej drogi życiowej.
TERAPIA GRUPOWA DZIECI W OPARCIU O PROGRAM „MIASTECZKO”
TERAPIA GRUPOWA DZIECI W OPARCIU O PROGRAM „MIASTECZKO”
Terapia grupowa prowadzona będzie w oparciu o autorski program Beaty Kicińskiej „Miasteczko”. Zajęcia skierowane są do uczniów klas II – III szkoły podstawowej z trudnościami w adaptacji społecznej przejawiającymi się min.:
- izolacją od grupy,
- „wchodzeniem w rolę ofiary” w grupie,
- nadmierną dominacją,
- zachowaniami agresywnymi,
- zachowaniami lękowymi,
- wycofaniem, nieśmiałością,
- trudnościami z przestrzeganiem zasad w sytuacjach grupowych,
- stosowaniem nieadekwatnych sposobów na rozładowanie napięcia emocjonalnego w sytuacjach grupowych
.
Celem zajęć jest:
- Zdobywanie pozytywnych doświadczeń w kontaktach z rówieśnikami
- Zdobywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do rozumienia zachowań innych ludzi oraz swoich
- Modelowanie zachowań prospołecznych
- Stworzenie możliwości eksperymentowania z innymi niż dotychczas sposobami reakcji w relacjach interpersonalnych
- Umożliwienie uczestnikom grupy doświadczanie akceptacji, tolerancji i emocjonalnego wsparcia od innych
- Stworzenie bezpiecznej „przestrzeni” do odreagowania i symbolicznego ujawniania traumatycznych wydarzeń oraz towarzyszących im uczuć w zabawie symbolicznej
Terapia grupowa prowadzona jest w oparciu o zabawę, uczestnicy budują swoje własne miasto, nadają mu nazwę, wybierają zawody, tworzą własną walutę itp. W trakcie całego cyklu zajęć miasto przeżywa różne przygody np. wybory burmistrza, wyjazd na bezludną wyspę itp.
Kwalifikacja do grupy odbywa się na podstawie wywiadu z rodzicami oraz spotkania z dzieckiem, które pomagają ustalić czy terapia grupowa jest adekwatną i korzystną formą pomocy dziecku w danym momencie. Grupa ma charakter zamknięty, co oznacza, że w trakcie roku nie są przyjmowani nowi uczestnicy. Zajęcia prowadzone są w małych grupach 6 – 8 osób. W czasie trwania cyklu sesji grupowych terapeuci prowadzący odbywają podsumowujące spotkania z rodzicami zarówno w połowie w terapii (podczas ferii zimowych), jak i po jej zakończeniu .
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu przez 2 godziny zegarowe i trwają od października do czerwca.
Sesje terapii grupowej prowadzi dwóch psychoterapeutów: